Spring naar inhoud

AirFranceKLM Group

28 februari 2019

____________________________________________________________________________________________________________________________

Het bericht over de acquisitie van 12,68% van de aandelen van de AirfranceKLM Group kan uiterst kort zijn. [1;3] We laten alleen het gebrek aan performance voor de aandeelhouder sinds de formatie van de groep even zien [2]

Het koersverloop 2009-2019 is ook niet om over naar huis te schrijven. [2]

Daar heb ik niet veel aan toe te voegen. Dat overtuigende verhaal van mevrouw Cora van Nieuwenhuizen beloofd in dat Volkskrant interview [3] komt er als groot aandeelhouder van AirfranceKLM Group nu echt wel en anders liegt de regering zoals ze dat jaren al deed de boel wel weer gewoon bij elkaar.[4] Het interview van mevrouw Cora van Nieuwenhuizen in de VK op 18 februari kunnen we met de kennis van nu nu ook beter plaatsen: het was niet de opzet om de coalitiepartners voor het hoofd te stoten, het diende om het aandeel AirFranceKLM te ondersteunen. Had mevrouw Cora van Nieuwenhuizen immers een ander standpunt ingenomen dan had haar kunnen worden verweten dat ze de waarde van het aandeel naar beneden praatte en dat had de AFM natuurlijk nooit goedgekeurd. Het besluit van het kabinet om aandelen AirFranceKLM te kopen was immers al op 15 februari genomen.

Toch nog een nagekomen toevoeging. Met een investering van zo’n € 1 mld. zullen we door de overheid wel weer lulverhalen voorgelogen krijgen over het belang van Schiphol. Er breken dus weer gouden tijden aan  voor de onderzoeksjournalistiek waarvan dit verhaal [5] alvast een voorproefje was.

____________________________________________________________________________________________________________________________

Laatst bijgewerkt 28 februari 2019

[1] https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/02/26/kamerbrief-aankoop-aandelen-air-france-klm

[2] https://www.airfranceklm.com/en/finance/shareholders/dividend-policy

https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/360114884/Air-France-KLM.aspx 

Het eerdere verloop was wel erg dynamisch, echt iets voor een staatsdeelneming met weinig risico:

bron: https://www.beursgorilla.nl/955000027/air-france-klm voor de wat langere termijncijfers.

[3] https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/minister-van-nieuwenhuizen-je-kunt-niet-zeggen-dit-was-het-voor-eeuwig-voor-schiphol-~bc8cfe59/

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/18/van-nieuwenhuizen-schiphol-zal-groeien-a3654406

[4] https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-op-zondag-de-politiek-capituleert-voor-de-vraatzucht-van-schiphol~b9cacdbf/

[5]Floor Milikowski , Onderzoek De toekomst van Schiphol  – Vlag, volkslied, vliegveld, De groene, 1 augustus 2018,

https://www.groene.nl/artikel/vlag-volkslied-vliegveld

Advertenties

From → 1. Actueel

One Comment
  1. Dhr Kortekaas permalink

    Kerosine moet belastingvrij worden geladen op Schiphol en niet te Parijs, de plaats van het klimaatakkoord.

    Uiteindelijk wint in Nederland de koopman het van de klimaatdominee.

    Maar de burgers moeten van het methaan af en aan de warmtepomp.

    Coalitie zou volgens de peilingen 10 Senaatszetels verliezen en dat is een te lichte straf voor haar idiote oorlog tegen aardgas.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: