Skip to content

De belastingdienst is een bordeel

29 maart 2015

__________________________________________________________________

Eerder mocht ik er dankzij de Abvakabo, die de interne controle taak van de belastingdienst heeft overgenomen, er in deze bijdrage al eens op wijzen dat de organisatie, zo daar al sprake van is, van de belastingdienst te wensen overlaat. Something is rotten in the state of The Netherlands en dat zal ik in deze bijdrage op grond van mijn persoonlijke ervaringen met mijn aangifte 2013 en 2014 nogmaals aantonen. Zoals bekend rot de vis vanaf de kop, en het is dus de staatssecretaris van Financiën die over de toestand bij zijn belastingdienst verantwoording zou moeten afleggen.

Update: Inmiddels weet ik dankzij een klacht bij de belastingdienst dat het “systeem” een download van veel bankrekeningen niet aankan en dat dan geen enkele bankrekening geupload wordt. Dit was intern niet bekend. Kun je nagaan hoe ze daar intern communiceren en werken.

__________________________________________________________________

Vorig jaar moest ik mijn aangifte 2013 8 bankrekeningen met een waarde van € 102k toevoegen. Deze 8 rekeningen hadden de download door de IT-afdeling van de door de bank aangeleverde gegevens niet overleefd zodat die door mij handmatig in de aangifte moesten worden toegevoegd. Joost mag weten hoeveel posten er nog meer landelijk uitvallen in het download en upload proces van de belastingdienst. De IT-afdeling van de belastingdienst kan natuurlijk exact aangeven hoeveel uitvalt in geld en aantallen en hoeveel de belastingplichtigen moeten en daadwerkelijk ook corrigeren als zij haar interne controle en processen wel op orde zouden hebben.

Onder het motto “leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” kan je voor 2014 ook gebruik maken van online invullen bij de belastingdienst. Gezien mijn matige ervaringen bij het simultaan invullen van meerdere aangiftes bij de oude applicatie besloot ik hier gebruik van te maken. Wie schetst mijn verbazing toen bleek dat in de applicatie van al mijn bankrekeningen van mij en mijn echtgenote slechts één rekening met een saldo van € -14 het IT-proces had overleeft. De oude applicatie vertoonde overigens dezelfde makke. De drie beleggingsrekeningen waren wel correct overgenomen. Ik moet nu dus voor zo’n vijfentwig rekeningen het volgende strafwerk gaan invullen omdat Wiebes zijn zaakjes niet op orde heeft:

Clipboard01

Ik ben natuurlijk geen Gekke Gerritje, ik kies per bank een rekening uit en zet daarop het hele samengevoegde saldo voor die bank. Ze zoeken het dan maar verder zelf uit. Met die omissie is zo’n € 632k aan spaargeld gemoeid, dat zal niet representatief zijn voor de gemiddelde Nederlander, toch blijft de vraag hoeveel geld de Nederlandse staat eigenlijk misloopt door dit geklungel van Financiën.

Ik stel dan ook de volgende Kamervragen voor:

(1) Is het de staatssecretaris bekend dat belastingplichtigen geconfronteerd worden met onvolledige downloads van de spaargegevens door de IT-afdeling van de belastingdienst en dat dit niet bevorderlijk is voor de belastingmoraal?

(2) Is het de staatssecretaris bekend dat het al decennia usance is binnen een professionele IT-afdeling om de volledigheid en juistheid van de processen te controleren met hashtotalen van b.v. burgerservicenummer, bankrekeningnummer en bedragen en dat het gebruikelijk is om de eindgebruiker niet met garbage lastig te vallen voordat dit proces ordentelijk is gecontroleerd?

(3) Kan de staatssecretaris een overzicht opleveren met de volgende gegevens per jaar sinds de introductie van de vermogensrendementsheffing:

(Click op tabel om te vergroten)

142 VRH

(3a) Toelichting verschil A-B naar aard.

(3b) Toelichting verschil B-C naar aard.

(3c) Toelichting D naar aard

(3d) Toelichting verschil D*1,2% en H en oorzaak verschil.

(4) Geeft de opstelling onder (3) de staatssecretaris reden om maatregelen te nemen? Zo ja, welke?

(4) Hoeveel IT’ers met een salaris van drie keer de Balkenendenorm denkt de staatssecretaris te moeten inhuren om dit probleem te tackelen?

Het indienen van een klacht heb ik maar achterweg gelaten deze bijdrage lijkt mij effectiever. En nu maar hopen dat alles verder goed gaat, onderstaand scherm belooft niet veel goeds en ik heb dus de oude applicatie maar weer van stal gehaald, die hier te vinden is: [1]

142 MIS

Ik kan dat overigens van harte aanbevelen als je niet een keer of vijf tijdens het invullen met dit scherm geconfronteerd wil worden en kostbare tijd verspillen:

142 ERROE

U bent dus gewaarschuwd. De Nederlandse belastingbetaler is slecht af als hij zijn eigen belastingaangifte moet invullen met dergelijke ondeugdelijke systemen. Echt te beklagen is natuurlijk de goedwillende belastingambtenaar die dankzij zijn leidinggevende kneuzen elke dag met dergelijke systemen moet werken. “C’est un bordel “, zouden de Fransen zeggen.

P.S. Heden kreeg mijn echtgenote een teruggave inzake voorlopige aanslag 2015 van welgeteld  € 1. Misschien is het een idee voor onze bedrijfskundige Wiebes om dit soort teruggaves in het vervolg direct met de definisieve aanslag 2015 te regelen? En ja, de daarop altijd volgende nulaanslag kan ook achterweg gelaten worden. Volgende keer bij de colleges bedrijfskunde toch even beter opletten?

 _______________

Laatst bijgewerkt 30 maart 2015

[1] http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifteprogramma_2014

From → 1. Actueel

Geef een reactie

Geef een reactie

