Skip to content

Crisisheffing topinkomens

28 oktober 2013

_______________________________________________________________________________________

Het CBS komt vandaag met de gegevens van de opbrengst van de crisisheffing van 16% over de inkomens boven de € 150.000. [1] Deze heffing drukt indien sprake is van dienstverband en niet van een persoonlijke holding op de echte werkgevers. Aan de hand van deze gegevens is nadere informatie over de 44.200 werknemers die dergelijke inkomens genieten te verkrijgen, die we in deze bijdrage in tabelvorm opnemen.

_______________________________________________________________________________________

In 2013 geldt een tijdelijke maatregel voor werkgevers met werknemers die in 2012 meer dan € 150.000 aan loon uit tegenwoordige dienstbetrekking kregen. [2] De regeling wordt wegens succes voor 2014 geprolongeerd. De inkomens in onderstaande tabel geven dus geen volledig inzicht in de inkomens groter dan € 150.000.  Daarvoor zou het begrip verzamelinkomen dienen te worden gehanteerd en de crisisbelasting zou dan bij de inkomensgenieter moeten worden geheven. De € 150.000 grens is dus na aftrek pensioenpremie en de omkeeregel pensioenen is dus weer eens zeer onrechtvaardig.

Tabel 1 Crisisheffing en inkomen en aantal werknemers naar leeftijd en bedrijfstak 2012

(click op tabel om te vergroten)

9500 Crisisheffing 2012

(1) In totaal vallen 44.200 werknemers onder de regeling die bij 13.440 werkgevers of bij zich zelf in dienst zijn.

(2) Het totaal inkomens van de werknemers bedraagt € 10.551 mln. met een gemiddeld inkomen van € 239.000.

(3) Criterium voor de heffing is een inkomen van € 150.000. Boven dit inkomen wordt 16% geheven. Dit betekent dat geen correctie voor parttimers wordt toegepast.  Conclusies over het aantal vrouwen die onder de heffing vallen zijn juist voor de heffing, niet voor het inkomen op full time basis. Er kunnen dus een flink aantal vrouwen zijn die op 100% basis wel een inkomen boven de € 150.000 halen.

(4)  Tot 25 jaar vallen 130 werknemers onder de regeling. Niet geheel toevallig werken die allen in de bedrijfstak cultuur, sport en recreatie.

(5) Zoals het CBS al constateerde nemen de bedrijfstakken Specialistische zakelijke diensten (holdings, adviesbureaus, accountants, advocaten) en Financiële dienstverlening 48% van de crisisheffing voor hun rekening. De heffing treft hiermee de vrije beroepen en de DGA van persoonlijke holdings onevenredig en bovenmatig. In combinatie met de pensioenproblematiek van de DGA is het dus maar zeer de vraag of de box II maatregel van het Nixakkoord de beloofde opbrengst voor de schatkist zal opleveren.

[6} De voorlopige opbrengst voor 2012 is € 628 mln.  Het geld mag dan binnen zijn, het blijft de vraag of een deel door procedures niet in een later stadium teruggestort moet worden. [3]

(7) Eigenlijk moet je van die 628 mln. weer de heffing over de salarissen van overheids- en semi-overheidsdienaren aftrekken.  De zorgkosten worden er ook niet lager van.  Nu die heffing een semi-permanent karakter krijgt zullen de kosten ook wel in de prijzen worden doorberekend. Dat de lonen zullen dalen omdat de heffing ten koste van de loonruimte van de topinkomens gaat, is niet erg aannemelijk.

(8) Door ad hoc wetgeving wordt het inkomensbegrip in de inkomstenbelasting opnieuw geweld aangedaan en dat begrip is al een zootje. [4]

___________________________

Bijgewerkt 28 oktober 2013

Bronnen

[1a] CBS, “”, http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-3920-wm.htm en vooral

[1b] Pseudo-eindheffing naar hoog loon per bedrijfstak

[2] http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/loonheffingen_berekenen/eindheffingen/pseudo_eindheffingen/tijdelijke_pseudo-eindheffing_voor_hoge_lonen

“Om te bepalen of een werknemer meer dan € 150.000 verdiende, gaat u uit van het loon van kolom 14 van de loonstaat (loon voor de loonbelasting/volksverzekeringen).”

(zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/loonadministratie/bedragen_in_de_loonstaat_boeken/kolommen_loonstaat/kolom_12_loon_voor_de_zorgverzekeringswet_zvw)

“Hebt u de dienstbetrekking in overleg met uw werknemer in 2012 volledig of gedeeltelijk omgezet in een zzp-contract? Dan heeft uw (ex-)werknemer vanaf dat moment winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden. U telt die winst of dat resultaat op bij het loon dat u in 2012 hebt uitbetaald. Is het totaal meer dan € 150.000, dan betaalt u over het bedrag boven de € 150.000 16% belasting.”

[3a] http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/nieuws/bezwaren_pseudo_eindheffing_hoog_loon_2013

[3b] http://www.accountancynieuws.nl/actueel/fiscaliteit/belastingdienst-biedt-vaststellingsovereenkomst.124651.lynkx

[3c] http://www.nrc.nl/nieuws/2013/04/01/rijk-rechts-en-radeloos-jort-kelder-over-de-crisisheffing/

In elk geval zal door al die processen het inkomen van de bedrijfstak Specialistische zakelijke diensten gunstig worden beïnvloed.

[4] http://www.accountancynieuws.nl/actueel/fiscaliteit/hoogleraar-belastingrecht-inkomstenbelasting.126208.lynkx

Rijkers betoogt o.a.  volgens dit blad:

“Met name ondernemers genieten nu vele ongerechtvaardigde privileges: zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling, oppotten van winsten in een BV, vele doorschuifregelingen en de mogelijkheid van belastingvrije schenking en vererving van ondernemingsvermogen. Ook vermogensbezitters worden niet overeenkomstig hun werkelijke koopkrachttoename belast. Zo zijn in box 3, de vermogensrendementsheffing, reële vermogenswinsten geheel onbelast.

Het huidige vage en ongrijpbare inkomensbegrip leidt zo tot rechtsongelijkheid in juridische zin en tot contraproductieve regelingen in economische zin. Bovendien veroorzaakt de huidige inkomstenbelasting nodeloze aanscherping van de scheefheid van de inkomensverdeling. Ook daarom is volgens Rijkers grote behoedzaamheid geboden bij fiscale regelingen die bepaalde bevolkingsgroepen oneigenlijk bevoordelen.”

De crisisheffing is een vergelijkbaar voorbeeld. De heffing treft maar een bepaalde groep met hoge inkomens: Vermogensbezitters worden uit de wind gehouden.

Advertenties

From → 1. Actueel

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: